De Olympische winterspelen zijn volop aan de gang en Nederlandse sporters zijn goed van start gegaan. De nodige medailles zijn al behaald. Sommigen zijn blij dat ze voor het eerst op het erepodium staan, anderen teleurgesteld dat het geen goud geworden is. Een offerte indienen en winnen heeft veel overeenkomsten met sport, behalve het erepodium: zilver is niet genoeg!

Motivatie

Het begint al bij de wil om te winnen. De beste sporters onderscheiden zich vooral door hun motivatie en de wil om te winnen. Hoe gemotiveerd ben jij en hoeveel doorzettingsvermogen heb je om deze aanbieding te winnen? Dit geldt niet alleen voor het individu maar ook voor het team, de afdeling en de organisatie. Van business development tot sales managers, van offerte schrijvers tot kwaliteitsmedewerkers: het is teamwerk! Het lijkt wel topsport: een heel team specialisten rond de sporter. Iedereen werkt mee naar dat ene moment toe: de Olympische Spelen!

Trainingsschema

Er wordt een plan gemaakt om stapsgewijs de sporter tot een topsporter te maken. Conditie gemeten, trainingsschema gemaakt, aan wedstrijden meegedaan en resultaten vergeleken met het trainingsschema. Moet er nog een bewegingswetenschapper aangetrokken worden? Het lijkt wel een offerteplanning! Hebben we de goede producten voor deze aanbieding? Moet er samengewerkt worden met andere bedrijven? Hoe gaan we deze offerte opbouwen en hebben we de juiste mensen ervoor? Moeten we een professionele editor inhuren?

Aan de slag

Het trainingsschema wordt strak gevolgd; of toch niet? Er heerst griep in het land en onze sporter is zwaar verkouden. Stapje terug dus. Of was het trainingsschema te ambitieus en ligt overtraining op de loer? Hmm, dat lijkt op die review die niet gehaald is. Of was het offerteontwerp niet goed genoeg doordacht? Hoe dan ook: er moet bijgesteld worden.

De sporter is gelukkig hersteld, er wordt weer volop getraind. Om variatie in de training te brengen en specifieke onderdelen te training gaan we op hoogtestage. Een week naar de Alpen! Onze offerte is ook al aardig op weg en het offerte team is al een paar weken hard aan het werk. Er is ook al een weekend doorgewerkt. De deadline nadert! Tijd om even de zinnen te verzetten: we gaan een middag uit het kantoor. Er is een spreker uitgenodigd om een korte workshop te houden over het ontwikkelen van graphics in je offerte. Het is een ontspannen bezigheid en we sluiten af met een buffet-diner.

Zijn we er klaar voor?

De laatste wedstrijden laten zien dat de atleet behoorlijk op weg is. Het Nederlands kampioenschap is behaald met de eerste plaats. Europees kampioenschap een tweede plaats. Er moet dus nog aan gewerkt worden! Het trainingsschema wordt aangepast en de sportfysioloog komt met de laatste verfijningen op het gebied van spierefficiëntie. De proposal manager heeft de gehele offerte uitgeprint en loopt in detail alles door. Win thema’s worden aangescherpt. De management samenvatting wordt toch maar door een extern bureau opgemaakt en als glossy geprint. De teksten die niet lekker lopen worden bijgewerkt.

Het is zover! De dag van de wedstrijd. Een gezonde spanning heerst in het gehele team. De atleet levert een uitstekende prestatie; maar zal het genoeg zijn? Hoe goed doet de concurrentie het? Er wordt een geduchte tegenstander gediskwalificeerd! Een nieuwe tegenstander doet het verrassend goed… Het lijkt wel een gunningstraject: een concurrent heeft zich verslikt in de werkomvang en blijkt de vereiste levertermijn niet te kunnen halen. Een onbekende, buitenlandse partij blijkt ook te hebben aangeboden. Zijn uurloon zal lager liggen dan de onze…

De uitslag wordt bekend gemaakt. Wordt het goud? Wordt het zilver?

Het vergelijk heeft veel overeenkomsten zoals je zag, maar er is één cruciaal verschil: in de offerte wereld bestaat geen zilver. De atleet zal wellicht teleurgesteld zijn bij het behalen van zilver, maar hij staat wel op het podium en zal voor altijd in de boeken van de Olympische spelen staan. Je wint met je offerte, of je verliest. Dus ga voor goud, zilver is niet genoeg!