Telefoon. “Hallo Jan Kees, kun jij me helpen met het samenstellen van mijn bid team?” Het is de Sales Manager van een aanstaande, grote aanbieding. Ze verwacht de aanvraag over een maand of twee. We praten verder over de aanvraag en de samenstelling van het bid team.
Welke rollen?
Wie heb je nodig in je offerte team? Eigenlijk is het beter om te vragen welke rollen er verdeeld moeten worden. Als je entrepreneur bent en je bedrijf is in de start-up fase dan zullen verschillende (misschien wel alle!) petten door jouw hoofd gedragen moeten worden. Maar al gauw kom je erachter dat de technische inhoud toch beter door iemand anders beschreven kan worden, nl door een Subject Matter Expert. Je hebt een petje minder te dragen! Na het doorlezen van de tekst zie je dat de technische inhoud prima is, maar dat de leesbaarheid maar zo-zo is… Hier moet een schrijver/editor bij komen!
Nog een petje naar een ander hoofd!
Ondertussen zweet jij op de juiste leveromvang en de kosten ervan. En verder niet te vergeten de uitvoering van het project. Tijd voor een Bid Manager! Die kan dan ook gelijk de verantwoording nemen voor de gehele opzet van de bijbehorende offerte tekst. Dan kun jij ondertussen met een mogelijke partner afspraken maken. Maar dat blijkt tijdrovender dan gedacht. Je moet aanbiedingen beoordelen en mogelijke contractvormen doorspreken. Misschien toch een inkoper erbij?
Ondertussen is de Bid Manager druk bezig om alle risico’s uit het aankomende project te halen en met de afdeling inkoop de partnerinbreng te bespreken. O ja: de offerte outline moet eigenlijk ook nog verbeterd worden en de overige Subject Matter Experts aangestuurd. Die komen niet alleen uit de technische afdeling maar ook uit de juridische en financiële afdeling. Vergeet vooral niet de reviews te plannen. Je ziet het al aankomen: hier kan een Proposal Manager wonderen verrichten!
Size matters
Hoe groter of lastiger de aanbieding, des te meer mensen zal je nodig hebben. Begin je klein: dan kun je zelf alle rollen vervullen. Wordt het groter? Meer mensen voor je rollen! Door alle rollen expliciet te benoemen en te beleggen bij de verschillende spelers, maakt je aanbiedingen ook schaalbaar. Van klein naar groot: de bemanning schaalt mee, maar de rollen blijven gelijk. Het is ook een kwestie van Return On Investment. Hoeveel mankracht wil je investeren om dit contract binnen te halen? Kijk ook eens in de Body Of Knowledge van APMP voor een goed overzicht en beschrijving van verschillende rollen (alleen voor leden!).
Ik beloof de Sales Manager om een aantal rolbeschrijvingen te e-mailen zodat ze een start kan maken met het opzetten van haar bid team.