Op LinkedIn zie ik een vooraankondiging van “The ultimate bid and proposal compendium” van Christopher Kälin. Het boek blijkt binnenkort uit te komen en je kunt alvast een exemplaar reserveren. Hoewel de prijs hoger is dan wat ik anders aan een boek uitgeef besluit ik toch om het boek te kopen. Ook omdat de auteur een bekende binnen het vakgebied is. Ik moet zeggen: ik heb het nu een tijdje in huis en ik vind het een volledig en uitermate praktisch boek.
Uitvoering
Toen ik het in mijn handen kreeg was ik wel wat teleurgesteld vanwege de uitvoering. Het is een paperback en bevat 460 pagina’s op A4 formaat dus ik ben benieuwd wanneer de eerste bladzijden gaan loslaten. Maar dit is na een aantal weken gelukkig nog niet gebeurd.
Inhoud
Christopher Kälin heeft als doel van het boek geformuleerd: bijdragen aan de professionalisering van proposal management. En dat doet het beslist. Het boek bestaat uit 7 delen:
- Successful bid and proposal management organisation
- Systematically understanding the customer
- The BidMaster Framework ™
- Developing a convincing story (StoryLine Method ™)
- Typical elements of a proposal document
- Tender types and consequences for proposal management
- This and that.
Daarnaast zijn er nog appendices met voorbeelddocumenten, checklists en referenties naar tools, literatuur en organisaties zoals APMP. Bovendien krijg je toegang tot een internetportal waar je o.a. documenten en tools kunt downloaden.
Wat ik er van vind
Het boek begint met aandacht te gegeven aan de proposal organisatie, inclusief taakbeschrijvingen van de verscheidene rollen binnen proposal management. Dit is uitvoeriger dan wat je bijvoorbeeld in de APMP Body Of Knowledge vindt. Training en certificering zijn hier ook beschreven.
Daarna komt de klant aan bod: de koopcyclus en verscheidene rollen bij de klant worden beschreven. Dit deel sluit af met een uitvoerige beschrijving hoe klanten je proposal evalueren.
Het BidMaster Framework ™ geeft een goede, overall proces beschrijving. Het omvat alle stappen van bid voorbereiding tot contract. Niet alleen de proposal aspecten komen aan bod maar ook het opzetten van je aanbieding (solution design), risico management, kosten en prijzen.
Ik ben zelf gecharmeerd van de beschreven StoryLine ™ methode. Deze methode helpt je de “key messages” (hoe zeg je dat in het Nederlands?) te ontwikkelen en in je proposal in te voeren: waarom moet je bij ons kopen.
In het hoofdstuk “Tender types” wordt (kort) ingegaan op de verschillende soorten aanvragen en het effect op je proposal.
Er wordt duidelijk uitgelegd met goede illustraties, voorbeelden en anekdotes. Alles komt aan bod. Het is duidelijk geschreven door een professional: Chistopher Kälin’s firma CSK Management is ook een Approved Training Organization (ATO) van APMP.
In vergelijking met
Als ik dit boek vergelijk met mijn andere favorieten, de Shipley Proposal Guide en de Shipley Capture Guide (allebei door Larry Newman), dan zie ik in ieder geval één groot verschil. De één is chronologisch opgebouwd, de andere rond (korte) thema’s op alfabetische volgorde. Verder vind ik Shipley wat “Amerikaans” in tegenstelling tot de meer ”Europese” uitstraling van dit boek. Dit compendium is qua inhoud te vergelijken met de twee genoemde Shipley guides samen. De Shipley guides zijn wel wat robuuster, hoewel het ook paperbacks zijn.
Conclusie
Mijn conclusie is positief. Het is een boek met hoogwaardige en uitgebreide inhoud en leest zeer plezierig. Een aanrader voor iedereen die betrokken is bij bid en proposal management.
The ultimate bid and proposal compendium – Christopher Kälin; (EUR 80,99 Bol.com)